10.10. nastává Světový den duševního zdraví

list V kategorii: Rady a tipy Datum: comment Komentáře: 0 favorite Zobrazení: 981

Každý z nás má někdy splín. Občas nás dohoní temné myšlenky či stres a máme chuť zalézt pod peřinu a vypnout svět. Tyto okamžiky jsou naprosto normální a v dnešní uspěchané době čím dál častější. Jak ale těmto chvílím beznaděje předcházet za pomoci pohybu?

Přepadne vás špatná nálada a máte pocit, že se jí nedokážete zbavit. Někdy pomůže dát si den volno a pořádně si odpočinout. Jak si ale pomoc, pokud tyto stavy trvají delší dobu a objevují se častěji? Existuje pár způsobů, jak obalamutit tělo a vyplavit hormony, které nám pomohou s navrácením se do světa.

Kde se vzala myšlenka Světového dne duševního zdraví?

Světová federace pro duševní zdraví poprvé vyhlásila tento den v roce 1992 s cílem šířit osvětu a připomenout důležitost péče a prevence duševních onemocnění, jelikož duševní zdraví je jedním ze základních předpokladů pro kvalitní a spokojený život každého z nás. Vzhledem k tomu, že pacientů každoročně přibývá, má tato osvětová akce přiblížit veřejnosti nejen témata spojená s duševním zdravím, ale zejména odstraňovat dosud panující předsudky ve společnosti.

Pět hormonů, které nám napomůžou k duševní pohodě

Asi každý zná dopamin, serotonin a endorfin, svatou trojici hormonů štěstí. K těmto třem si ještě přidáme enkefalin a endokanabinoidy a máme kompletní partu k zaplavení těla vlnou štěstí. Od pocitu pohody až k euforii nás dokáží přivést díky působení na neurotransmitery v našem mozku. Napomoci jim může i oxytocin, hormon lásky. 

Jak si navodit pocit štěstí?

Pocit pohody a štěstí vyvolávají hormony štěstí při různých aktivitách. Dopamin se vyplavuje, když zkoušíme něco nového. Serotonin působí na naše neurotransmitery při cvičení a endorfiny se objevují ve chvílích, kdy jsme kreativní. Co ale všechny tyto hormony spojuje a v jaký moment napomáhají naší psychice společně? Pokud jste hádali při pohybu, máte pravdu!

Kterou pohybovou aktivitu ale zvolit?

Teď už chápete, proč lidé chodí cvičit. Aby se zbavili stresu, nebo se dostali zpět do pohody a odpočinuli si od pracovního vytížení. Ale přemýšleli jste nad nejvhodnější aktivitou? Jaká pohybová aktivita spojuje kreativitu, zkoušení něčeho nového a samotné cvičení? 

Za nás je to rozhodně gymnastika, parkour i obyčejné skákání, ať už doma, nebo v trampolínovém parku. Jelikož se nejedná o běžnou aktivitu, kterou byste vykonávali, na rozdíl třeba od silového tréninku, tělo neustále dostává nové podněty a nepřestává vyplavovat hormony štěstí. Kreativitě se meze nekladou, můžete v sobě probudit malé dítě a pořádně se vyblbnout. Můžete s sebou vzít i své ratolesti, nechat se jimi inspirovat a užít si den plný smíchu. Schválně, kdy jste naposledy dělali hvězdu nebo kotoul?

Stačí začít

Někdy život nabere takových obrátek, že se v něm sami ztratíme. Když se jedná o těžké životní situace, ve kterých nevíte kudy kam, doporučujeme se svěřit. Nemusí to hned být psycholog nebo terapeut, ale třeba i kamarád z týmu. Všechny ostatní situace, kdy se jen objevil mráček na vaší jinak blankytně modré obloze, se dají vyřešit. A když už se rozhodnete vyplavit hormony při skákání, nebo chcete jen oslavit Světový den duševního zdraví, nebojte, my vás chytíme. 

Štítky: pohyb pro zdraví

Komentáře

Žádné komentáře

Napsat komentář

Neděle Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
  • Registrace

Registrace nového účtu

Máte již u nás účet?
Přihlaste se nebo si obnovte heslo